αναβλητικότητα-τι-είναι-πού-οφείλετα-61984

Αναβλητικότητα: Τι είναι, πού οφείλεται και πώς να την ξεπεράσετε με απλές τεχνικές

Ανάγνωση: 9'

Η αναβλητικότητα είναι μια παγίδα στην οποία πέφτουμε πολλοί από εμάς. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με τον ερευνητή και ομιλητή Piers Steel, το 95% από εμάς χρονοτριβούμε σε κάποιο βαθμό. Αν και μπορεί να είναι παρήγορο να γνωρίζεις ότι δεν είσαι μόνος, μπορεί να είναι απογοητευτικό να συνειδητοποιείς πόσο μπορεί να σε κρατήσει πίσω.

Είναι η αναβλητικότητα το ίδιο με το να είσαι τεμπέλης;

Η αναβλητικότητα συχνά συγχέεται με την τεμπελιά, αλλά είναι πολύ διαφορετικά. Η αναβλητικότητα είναι μια ενεργή διαδικασία – επιλέγετε να κάνετε κάτι άλλο αντί για την εργασία που ξέρετε ότι πρέπει να κάνετε. Αντίθετα, η τεμπελιά υποδηλώνει απάθεια, αδράνεια και απροθυμία για δράση.

Η αναβλητικότητα συνήθως περιλαμβάνει την παράβλεψη μιας δυσάρεστης, αλλά πιθανώς πιο σημαντικής εργασίας, προς όφελος μιας πιο ευχάριστης ή ευκολότερης. Αλλά η υποχώρηση σε αυτή την παρόρμηση μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες. Για παράδειγμα, ακόμη και μικρά επεισόδια αναβλητικότητας μπορεί να μας κάνουν να νιώθουμε ενοχές ή ντροπή.

Μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη παραγωγικότητα και να μας κάνει να χάσουμε την επίτευξη των στόχων μας. Αν χρονοτριβούμε για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να αποθαρρυνθούμε και να απογοητευτούμε από την εργασία μας, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη και ακόμη και σε απώλεια εργασίας, σε ακραίες περιπτώσεις.

Πώς να ξεπεράσετε την αναβλητικότητα

Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες συνήθειες, είναι δυνατό να ξεπεραστεί η αναβλητικότητα. Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα για να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε και να αποτρέψετε την αναβλητικότητα:

Βήμα 1: Αναγνωρίστε ότι χρονοτριβείτε

Μπορεί να αναβάλλετε μια εργασία επειδή έπρεπε να βάλετε ξανά προτεραιότητα στον φόρτο εργασίας σας. Εάν καθυστερείτε για λίγο μια σημαντική εργασία για έναν πραγματικά καλό λόγο, τότε δεν αναβάλλετε απαραίτητα. Ωστόσο, αν αρχίσετε να αναβάλλετε τα πράγματα επ’ αόριστον ή αλλάζετε εστίαση επειδή θέλετε να αποφύγετε να κάνετε κάτι, τότε μάλλον το κάνετε.

Μπορεί επίσης να καθυστερείτε εάν:

  • Γεμίζετε την ημέρα σας με εργασίες χαμηλής προτεραιότητας.
  • Αφήνετε ένα αντικείμενο στη λίστα εργασιών σας για μεγάλο χρονικό διάστημα, παρόλο που είναι σημαντικό.
  • Διαβάζετε τα email πολλές φορές χωρίς να αποφασίζετε τι να κάνετε με αυτά.
  • Ξεκινάτε μια εργασία υψηλής προτεραιότητας και μετά πηγαίνετε για να φτιάξετε έναν καφέ.
  • Γεμίζετε το χρόνο σας με ασήμαντες εργασίες που σας ζητούν άλλοι άνθρωποι, αντί να συνεχίζετε με τις σημαντικές εργασίες που είναι ήδη στη λίστα σας.
  • Περιμένετε να έχετε τη «σωστή διάθεση» ή περιμένετε την «κατάλληλη στιγμή» για να αντιμετωπίσετε μια εργασία.

Βήμα 2: Σκεφτείτε γιατί καθυστερείτε

Πρέπει να κατανοήσετε τους λόγους για τους οποίους καθυστερείτε πριν αρχίσετε να το αντιμετωπίζετε. Για παράδειγμα, αποφεύγετε μια συγκεκριμένη εργασία επειδή τη βρίσκετε βαρετή ή δυσάρεστη; Αν ναι, λάβετε μέτρα για να την τελειώσετε γρήγορα, εστιάζοντας στις πτυχές της δουλειάς σας που θεωρείτε πιο ευχάριστες.

Η κακή οργάνωση μπορεί να οδηγήσει σε αναβλητικότητα. Οι οργανωμένοι άνθρωποι το ξεπερνούν με επιτυχία επειδή χρησιμοποιούν λίστες υποχρεώσεων με προτεραιότητα και δημιουργούν αποτελεσματικά χρονοδιαγράμματα. Αυτά τα εργαλεία σας βοηθούν να οργανώσετε τις εργασίες σας κατά προτεραιότητα και προθεσμία.

Ακόμα κι αν είστε οργανωμένοι, μπορεί ακόμα να αισθάνεστε καταβεβλημένοι από μια εργασία. Ίσως έχετε αμφιβολίες για την ικανότητά σας και ανησυχείτε για την αποτυχία, οπότε το αναβάλλετε και αναζητάτε παρηγοριά κάνοντας δουλειά που ξέρετε ότι είστε σε θέση να ολοκληρώσετε. Μερικοί άνθρωποι φοβούνται την επιτυχία όσο και την αποτυχία. Πιστεύουν ότι η επιτυχία θα τους οδηγήσει στο να κατακλυστούν από αιτήματα να αναλάβουν περισσότερα καθήκοντα.

Παραδόξως, οι τελειομανείς είναι συχνά αναβλητικοί. Συχνά, προτιμούν να αποφύγουν να κάνουν μια εργασία που δεν αισθάνονται ότι έχουν τις δεξιότητες να κάνουν, παρά να την κάνουν ατελώς. Μια άλλη σημαντική αιτία της αναβλητικότητας είναι η κακή λήψη αποφάσεων. Εάν δεν μπορείτε να αποφασίσετε τι να κάνετε, πιθανότατα θα αναβάλετε τη λήψη μέτρων σε περίπτωση που κάνετε το λάθος.

Βήμα 3: Υιοθετήστε στρατηγικές κατά της αναβλητικότητας

Η αναβλητικότητα είναι μια συνήθεια – ένα βαθιά ριζωμένο πρότυπο συμπεριφοράς. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα δεν μπορείτε να το σπάσετε από τη μια μέρα στην άλλη. Οι συνήθειες παύουν να είναι συνήθειες μόνο όταν αποφεύγετε να τις εξασκείτε, γι’ αυτό δοκιμάστε όσο το δυνατόν περισσότερες από τις παρακάτω στρατηγικές για να δώσετε στον εαυτό σας την καλύτερη δυνατή πιθανότητα επιτυχίας.

  • Συγχωρήστε τον εαυτό σας για την καθυστέρηση στο παρελθόν. Μελέτες δείχνουν ότι η αυτοσυγχώρεση μπορεί να σας βοηθήσει να αισθανθείτε πιο θετικά για τον εαυτό σας και να μειώσετε την πιθανότητα αναβλητικότητας στο μέλλον.
  • Δεσμευτείτε στο έργο. Εστιάστε στο να το κάνετε, όχι να το αποφεύγετε. Καταγράψτε τις εργασίες που πρέπει να ολοκληρώσετε και καθορίστε ένα χρόνο για να τις εκτελέσετε. Αυτό θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε προληπτικά την εργασία σας.
  • Υποσχεθείτε στον εαυτό σας μια ανταμοιβή. Εάν ολοκληρώσετε μια δύσκολη εργασία εγκαίρως, επιβραβεύστε τον εαυτό σας με μια λιχουδιά, όπως μια φέτα κέικ ή έναν καφέ από το αγαπημένο σας καφέ. Και φροντίστε να παρατηρήσετε πόσο ωραία είναι να τελειώνετε τα πράγματα!
  • Ζητήστε από κάποιον να σας ελέγξει. Η πίεση των ομοτίμων λειτουργεί! Αυτή είναι η αρχή πίσω από τις ομάδες αυτοβοήθειας. Εάν δεν έχετε κανέναν να ρωτήσετε, ένα διαδικτυακό εργαλείο όπως το Procraster μπορεί να σας βοηθήσει να αυτοπαρακολουθείστε.
  • Ενεργήστε όπως προχωράτε. Αντιμετωπίστε τις εργασίες μόλις προκύψουν, αντί να τις αφήσετε να συσσωρευτούν σε μια άλλη μέρα.
  • Αναδιατυπώστε τον εσωτερικό σας διάλογο. Οι φράσεις «πρέπει», για παράδειγμα, υποδηλώνουν ότι δεν έχετε επιλογή σε αυτό που κάνετε. Αυτό μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε αποδυναμωμένοι και μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε αυτο-σαμποτάζ. Ωστόσο, το να λέτε «επιλέγω», σημαίνει ότι είστε ιδιοκτήτης ενός έργου και μπορεί να σας κάνει να νιώσετε ότι ελέγχετε περισσότερο τον φόρτο εργασίας σας.
  • Ελαχιστοποιήστε τους περισπασμούς. Κλείστε το email και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αποφύγετε να κάθεστε οπουδήποτε κοντά στην τηλεόραση ενώ εργάζεστε!
  • Βάλτε στόχο να τελειώσετε πρώτα με ό,τι θεωρείτε δύσκολο, κάθε μέρα! Ξεμπερδέψτε νωρίς με εκείνες τις εργασίες που θεωρείτε λιγότερο ευχάριστες. Αυτό θα σας επιτρέψει την υπόλοιπη ημέρα να συγκεντρωθείτε σε εργασίες που θεωρείτε πιο ευχάριστες.

Για όσους δυσκολεύονται με την οργάνωση

Αν αναβάλλετε επειδή είστε αποδιοργανωμένοι, ακολουθούν έξι στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να οργανωθείτε:

  • Κρατήστε μια λίστα υποχρεώσεων. Αυτό θα σας αποτρέψει από το να ξεχάσετε «βολικά» αυτές τις δυσάρεστες ή συντριπτικές εργασίες.
  • Δώστε προτεραιότητα στη λίστα εργασιών σας χρησιμοποιώντας την Αρχή Επείγουσας/Σημαντικής του Eisenhower. Αυτό θα σας επιτρέψει να προσδιορίσετε γρήγορα τις δραστηριότητες στις οποίες πρέπει να εστιάσετε, καθώς και αυτές που μπορείτε να αγνοήσετε.
  • Γίνετε κύριος του προγραμματισμού και του σχεδιασμού έργου. Εάν έχετε ένα μεγάλο έργο ή πολλά έργα σε εξέλιξη και δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε, αυτά τα εργαλεία μπορούν να σας βοηθήσουν να προγραμματίσετε το χρόνο σας αποτελεσματικά και να μειώσετε τα επίπεδα άγχους σας.
  • Αντιμετωπίστε τις πιο δύσκολες εργασίες στις ώρες αιχμής σας. Δουλεύεις καλύτερα το πρωί ή το απόγευμα; Προσδιορίστε πότε είστε πιο αποτελεσματικοί και κάντε τις εργασίες που θεωρείτε πιο δύσκολες εκείνες τις ώρες.
  • Θέστε στον εαυτό σας στόχους δεσμευμένους στο χρόνο. Ο καθορισμός συγκεκριμένων προθεσμιών για την ολοκλήρωση των εργασιών θα σας κρατήσει σε καλό δρόμο για να πετύχετε τους στόχους σας και θα σημαίνει ότι δεν έχετε χρόνο για αναβλητικότητα!
  • Χρησιμοποιήστε εφαρμογές διαχείρισης εργασιών και χρόνου. Υπάρχουν πολλές εφαρμογές που έχουν σχεδιαστεί για να σας βοηθήσουν να είστε πιο οργανωμένοι, όπως το Trello και το Toggl, για παράδειγμα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ