αλήθειες-για-το-παγωτό-που-δεν-γνωρίζα-66375

Αλήθειες για το παγωτό που δεν γνωρίζατε: Φίλος ή εχθρός για τα όργανα του σώματος

Ανάγνωση: 4'

Το καλοκαίρι είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις γεύσεις και τη δροσιά του παγωτού. Μικροί μεγάλοι το λατρεύουν και ορισμένοι τρώνε σε καθημερινή βάση παγωτό. Παρόλα αυτά το συγκεκριμένο τρόφιμο όχι μόνο παχαίνει ραγδαία, όμως έρευνες έχουν κάτι πράγματανα πουν για τον οργανισμό μας και την υγεία μας από την κατανάλωση του παγωτού. Είναι το ίδιο υγιεινό με ένα smoothie, εφόσον ουσιαστικά θα περιέχει γάλα και φρούτα ? Ο δρ. Duane Mellor, διατροφολόγος και Επικεφαλής για την Ιατρική και τη Διατροφή στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Aston απάνταει σχετικά με την διάσημη αυτή ερώτηση και παραθέτει ακόμη ευρήματα ερευνών που έχουν γίνει. Στο άρθρο του  The Conversation, αποδεικνύει την διατροφική σημασία του παγωτού.

Τί λένε οι έρευνες

Αρχικά μια διδακτορική διατριβή του 2018, πρότεινε ότι τα άτομα με διαβήτη τύπου 2 που κατανάλωναν περισσότερο παγωτό είχαν χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακής νόσου. Είναι όμως πιθανή αυτή η σύνδεση να οφείλεται σε διάφορους άλλους παράγοντες. Η έρευνα παρακολούθησε στοιχεία διαβητικών ασθενών -συνολικά περίπου 16.000 άτομα- από δύο μεγάλες μελέτες παρατήρησης, που διεξήχθησαν από ερευνητές του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, οι οποίες ξεκίνησαν το 1976 και το 1986 και συνεχίστηκαν για περίπου 20 χρόνια.

Τα επικίνδυνα τρόφιμα που αυξάνουν το εσωτερικό λίπος

Διαπιστώθηκε ότι όσοι έτρωγαν παγωτό το πολύ δύο φορές την εβδομάδα, παρουσίασαν 12% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρδιαγγειακή νόσο, σε σύγκριση με όσους δεν έτρωγαν παγωτό. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτή η συσχέτιση μεταξύ του παγωτού και των καρδιακών παθήσεων έγινε εμφανής μόνο όταν λήφθηκαν υπόψη άλλες πτυχές της υγείας ενός ατόμου, όπως της ποιότητας της διατροφής του. Αυτό υποδηλώνει ότι η κατανάλωση μιας συνολικά υγιεινής διατροφής είναι ίσως πιο σημαντική για τη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, παρά η κατανάλωση παγωτού.

Είναι επίσης σημαντικό να διευκρινιστεί ότι επρόκειτο για μια μελέτη παρατήρησης, που σημαίνει ότι μπορεί να δείξει μόνο μια συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης παγωτού και του χαμηλότερου κινδύνου καρδιακής νόσου, χωρίς στην πραγματικότητα να αποδείξει ότι η κατανάλωση παγωτού από μόνη της ευθύνεται για τη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου σε άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Είναι τελικά το παγωτό υγιεινό?

Αν και πρόκειται για ένα επιδόρπιο παγκόσμιας εμβέλειας, παραδόξως δεν έχει διερευνηθεί εκτενώς. Οι μελέτες που έχουν γίνει συνήθως αφορούσαν μια αρκετά μικρή ποσότητα (περίπου λιγότερο από το ένα τέταρτο μιας μερίδας την ημέρα), πράγμα που σημαίνει ότι δεν ήταν αρκετό για να αναπτυχθούν ουσιαστικά συμπεράσματα σχετικά με την επίδρασή του. Ωστόσο, μια ιταλική μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση περισσότερου παγωτού ενδεχομένως να συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης μη λιπώδους νόσου του ήπατος, παράγοντα κινδύνου για διαβήτη τύπου 2 και καρδιακές παθήσεις. Όμως, αυτή η συσχέτιση υπήρχε και για άλλα τρόφιμα, όπως το κόκκινο κρέας. Επομένως, η ποιότητα της συνολικής διατροφής ενός ατόμου μπορεί να έχει μεγαλύτερη σημασία για την υγεία από ό,τι ένα συγκεκριμένο τρόφιμο.

Εκτός των άλλων, το παγωτό, εάν δεν πρόκειται για σπιτικό, συγκαταλέγεται στα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα, που έχουν επίσης ενοχοποιηθεί για τις καρδιακές παθήσεις και τον διαβήτη τύπου 2. Από την άλλη όμως, συμπεριλαμβάνεται επίσης στα γαλακτοκομικά που αποδεδειγμένα, όταν καταναλώνονται με μέτρο, μπορούν να προστατέψουν την καρδιά και να αποτρέψουν την εμφάνιση του διαβήτη. Καταληκτικά, ο ειδικός καταλήγει στο συμπέρασμα πως προς το παρόν δεν υπάρχουν αρκετά ποιοτικά στοιχεία για να υποστηρίξουν ότι το παγωτό προσφέρει επιβεβαιωμένα οφέλη για την υγεία. Στα πλαίσια όμως ενός υγιεινού τρόπου ζωής, είναι απίθανο μερικές μπάλες να βλάψουν τον οργανισμό.

Η.. γλυκόπικρη αλήθεια,είναι ότι το παγωτό είναι αναμφίβολα ένα από τα ωραιότερα εδέσματα. 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ